Vals Vienez

Stil: Standard (Ballroom)
Muzică: Muzică rapidă în timp de 3/4 sau 6/8. Deseori clasică.
Metrica: 3/4 sau 6/8
Tempo: 200 – 208 bătăi pe minut
Ritmul de bază: Slow-Quick-Quick

Descriere

Valsul Vienez este un dans rotativ, în care dansatorii sunt în mod constant în rotație, fie spre dreapta liderului (natural) sau spre stânga liderului (revers), intercalate cu pași ne-rotativi care schimbă direcția de rotație. Un adevărat Vals Vienez este format numai din întoarceri și din schimbări de pași. Alte mișcări, cum ar fi fleckers, figuri de stil american și sway lateral sau rotații pe sub brat, sunt invenții moderne și nu sunt în mod normal dansate la balurile anuale din Viena. Mai mult, într-un vals vienez dansat în mod corespunzător, cuplurile nu trec, se rotesc continuu la stânga și la dreapta în timp ce călătoresc invers acelor de ceasornic în jurul pe ringului unul după altul.

Istoric

vienez(1)

Valsul Vienez, numit așa pentru al distinge de Valsul Lent și Valsul Francez, este cel mai vechi dintre dansurile de bal actuale. El a apărut în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea din dansul popular german și landlerul din Austria și a fost atât popular cât și subiect notorietății. Criticul german Salomon Jakob Wolf a publicat un pamflet împotriva dansului intitulat “Dovada că Waltzing este principala sursă de slăbiciune a corpului și a minții în generația noastră”, în 1797. Dar, chiar și atunci când se confrunta cu toată acestă negativitate, a devenit foarte popular în Viena, săli de dans mari, cum ar fi Sperl Zum în 1807 și Apollo în 1808 s-au deschis pentru a oferi spațiu pentru mii de dansatori. Dansul a ajuns să fie răspândit și în Anglia, cândva înainte de 1812. Acesta a fost introdus ca Waltz German și a devenit un hit imens. A câștigat teren ca urmare a Congresului de la Viena, la începutul secolului al 19-lea și faimoasele compoziții de Josef Lanner, Johann Strauss I și fiul său, Johann Strauss al II-lea.

Initial, Valsul Vienez a fost semnificativ diferit de forma sa de astăzi. În primul rând, cuplurile nu dansau în poziția închisă de azi, brațele erau poziționate ca și în dansurile predecesoare, landlerul și alemandă. Pentru a înțelege de ce Belinda Quirey (profesor/istoric de dans) a spus: “Apariția Valsului în societate a fost pur si simplu cea mai mare schimbare în formă de dans și maniere de dans, care sa întâmplat în istoria noastră” trebuie să ne dăm seama că toate dansurile sociale europene înainte de vals au fost comunale și dansuri secvențiale (toți dansatorii luau parte într-un model pre-setat, separați sau ca și cuplu spre exterior, confruntând spectatorii). În Valsul Vienez, cuplurile erau independente una de alta, și partenerii întorși unul spre celălalt (deși nu în contact).

În 1920, în Germania, Valsul Vienez a devenit depășit, dansuri mai moderne și dinamice au apărut, și în Anglia a pierdut din popularitate, acolo Boston și mai târziu Valsul Lent au fost preferate. Totuși la începutul anilor 1930, Valsul Vienez a avut o revenire în Germania și Austria. Fostul ofițer militar Karl von Mirkowitsch la făcut acceptabil atât pentru societate cât și pentru sala de dans, iar din anul 1932 Valsul Vienez a fost prezent în toate ringurile de dans și sălile de bal. În același timp, Valsul Vienez a avut revenirea sa ca un dans popular în Cleveland, Ohio, USA, ca urmare a populației de sloveni (60.000 – 80.000) stabilită în zonă. Frankie Yankovic, un sloven din Cleveland, Ohio călătorit în întreaga lume cu versiunea lui de Vals Vienez (“Cleveland Style”). Valsul lui “Blue Skirt Waltz” fiind premiat cu Platină in 1949. În 1951 Paul Krebs, un profesor de dans de la Nürnberg, a combinat Valsul tradițional austriac cu stilul englezesc de Waltzing și a avut un mare succes la Festivalul de Dans de la Blackpool în același an. De atunci, Valsul Vienez este una dintre cele cinci dansuri de sală de bal standard internațional, în 1963 a fost adăugat la Welttanzprogramm care este fundamentul școli europene de dans.

Muzica

În mod tradițional, numele Vals Vienez se referă la un gen muzical foarte specific: valsurile relativ rapide de epoca romantică din Viena. Muzica este, de obicei, scrisă în 6/8 timpi la un tempo de 29-30 masuri pe minut, cu toate că uneori este scria mai rapid pana la 3/4 de la 58 la 60 de măsuri pe minut. Este aproape întotdeauna instrumental, scris pentru orchestre. Cel mai bine-cunoscute din toți compozitori de muzica de Vals Vienez este de Johann Strauss, responsabil pentru astfel de lucrări cunoscute ca Dunărea Albastră și Amintiri din Pădurea Vieneză.

Dar muzica de Johann Strauss si compozitori similari din 1800 sunt numai o parte din muzica care este populară în aceste zile pentru a dansa Vals Vienez. Dansatori se bucură de mai multe stiluri diferite de 6/8 Waltz, o mare parte din ceea ce nu este vienez deloc. Muzica poate fi instrumentală sau vocală, clasică, celtică, populară sau chiar din topurile de hituri moderne.